argument-nedostatecne-baleno

Vítězslav Cion zeptal se před 7 měsíci

Dobrý den, jak se může při škodě na nákladu účinně bránit odesílatel, odesílající nábytek, kde standartní obsah balení jsou různé atypické rozměry plastových dílů (tyček), které přesahují rozměr europalety, proti tvrzení zasílatele, \“nedostatečné balení\“. Nemám ještě s jistotou vystopované, kde k poškození dochází, ale jsem si téměř jistý, že při manipulací ve skladě zasílatele, kde skladník prostě jede z paleťákem a zastaví o tu plastovou tyč.  Samozřejmě při nákladu nikdo nic do nákladního listu nepíše, od zasílatele chodí pouze odpověď \“reklamaci neuznáváme pro nedostatečné balení\“. Obě strany smlouvy ví co se převáží, všichni ví, že nábytek je škodový, všichni ví, že aby zabalil plastovou tyč do extra bedny tak náklady na balení budou pomalu totožné s cenou nábytku. Děkuji. V.Cion

3 Odpovědi
Alice Kubová Bártková odpověděl před 6 měsíci

Přinejmenším bych opřela argumetnaci o osvědčovací povinnost o nevhodnosti balení, která je dle judikatury téměř shodná s povinností důkazní – tedy, povinnost předložit alespoň minimální „důkaz“ o tom, že příčinou škod je skutečně nevhodné balení (pouhé tvrzení nestačí). Dále by bylo třeba posoudit smlouvu zda jde skutečně o smlouvu zasilatelskou (a ne o přepravě) a zda by s ohledem na konkrétní okolnosti případu nebylo možné dovodit, že zasílatel nese i odpovědnost přinejmenším za poučení zákazníka o vhodném způsobu balení pro danou přepravu.
 
Zdravím
 
Alice Kubová

Vítězslav Cion odpověděl před 6 měsíci

Jde o smlouvu o přepravě, zasílatel je v právech a povinnostech dopravce. Bohužel odesílatel je trochu ve vazalské pozici, tu svozovou služubu mu při tom kvantu (cca 40 tis balíků ročně) zajístí v čr společnosti, které se dají spočítat na prstech jedné ruky, tzn nemůže si moc právně \\\“vyskakovat\\\“. Dotaz jsem neformuloval dostatečně přesně tzn. šlo mi hlavně o technickou stránku balení. Dal jsem to k posouzení dvoum znalcům v oblasti balení, dále jsem se poradil s jedním velmi zkušeným disponentenm, kterému toho již mnoho prošlo pod rukama. Mohli jsme porovnat např. s ikeou, asco, xxxl. No nakonec jsme došli k závěru, že minimálně část nábytku je skutečeně odesílatelem pravidelně nevhodně balena. Nyní je otázka (to jen naokraj) zdali bude odesílatel ochoten zvyšit náklady na balení. Mimochodem bylo zajímavé slyšet slova od jednoho s těch odborníků, který ty nákupní/prodejní faktury zná \\\“…oni ani při 300% maržích i po 50% slevě nejsou ochotni investovat do lepšího balení..\\\“

Vítězslav Cion odpověděl před 6 měsíci

Oprava ve druhé větě, ne svozovou ale sběrnou službu.

Vaše odpověď